@COA, @GemeenteNijmegen, @Natuurmonumenten, @Defensie.
Binnenkort zal de noodopvang asielzoekenden in Heumensoord opgeheven worden. Inmiddels heeft er een evaluatie plaatsgevonden binnen het omwonenden overleg. Daarbij waren onder andere aanwezig Coa, Natuurmonumenten, Wijkagent, Gemeente, Wijkraden uit omliggende wijken, buurtbewoners en andere geïnteresseerden.
In die vergadering heb ik de uitdrukkelijke wens uitgesproken om inzicht te krijgen in de verlies en winstrekening van het hele project. Hoe ingewikkeld dat ook is. Er zijn namelijk meerdere partijen bij betrokken: COA (en daarmee het ministerie van veiligheid en justitie), De Gemeentes Nijmegen en Heumen, Natuurmonumenten, straks ook Defensie en vele uitvoerders en leveranciers. Hieronder probeer ik een overzicht te geven van allerlei mogelijke kosten en daarmee dus ook inkomsten voor betreffende uitvoerders.
Infrastructurele werken: barakken, wegen (asfaltering), verlichting, reptielen beschermingshaag, gas licht en water, verwarming, WIFI, terreinverharding, speeltuin, noodzakelijke voorzieningen (wasmachines ed) en tot slot alle herstelwerkzaamheden.
Personele kosten: politie en gezondheidszorg, beveiliging en verkeersbegeleiding, begeleiding van asielzoekenden, communicatie en info avonden, onderwijs.
Vervoer: taxi’s pendelbussen en busjes, schoolvervoer, maar ook regulier openbaar vervoer (Breng!).
Vrijwilligerswerken en inzamelakties (fietsen, kleding ed).
Hoogswaarschijnlijk is dit maar een deel van alle posten. Ten laste van welke instanties waren die? En dus ten gunste van? Mag de konklusie getrokken worden dat de noodopvang in Heumensoord geen windeieren heeft gelegd? En misschien velen wel door de econonomische crisis heeft getrokken? Hopenlijk kunnen en willen de betrokken instanties en bedrijven volledige transparantie tonen!
